Śnij pięknie czyli słów pare o zdrowym śnie
Śnij pięknie czyli słów pare o zdrowym śnie
lut192018

Śnij pięknie czyli słów pare o zdrowym śnie

"Jesteśmy z tego samego materiału co nasze sny. "

William Shakespeare

     Głęboki i zdrowy sen podczas, którego możemy "naładować swoje akumulatory" jest dla naszego zdrowia sprawą najważniejszą. Niestety jednak bywa tak, że nie zawsze możemy osiągnąć ten stan. Co się dzieje z naszym organizmem jeśli nie możemy dostarczyć mu odpowiedniej ilości snu ? Jakie znaczenie ma sen dla naszego zdrowia ?

Co to znaczy spać ?

Sen jest stanem, na który składa się kilka cyklicznie powtarzających się faz. Zaraz po zaśnięciu występuje faza NREM (non-rapid eye movement), podczas której nasz sen jest najmocniejszy. Przygasa wtedy duża część procesów życiowych. Spada ciśnienie tętnicze, zwalnia oddech i tętno, a temperatura ciała się obniża o kilka dziesiątych stopnia. Faza NREM trwa ok. 80-100 minut, a po niej następuje faza REM (rapid eye movement), trwająca ok. 15 minut. Cykl ten powtarza się u osoby dorosłej 4-5 krotnie. Sen jest specyficznym sposobem aktywności mózgu i jednocześnie podstawowym warunkiem jego prawidłowego funkcjonowania, dlatego tak ważne jest wysypianie się. Każdy organizm potrzebuje odpoczynku i to wprost proporcjonalnie do poziomu komplikacji swojego układu nerwowego. Brak snu z kolei prowadzi do wielu groźnych dla zdrowia schorzeń. Są to między innymi przyrost masy ciała, zaburzenia mowy i wzroku, bóle głowy oraz obniżenie odporności i podatność na infekcje, drażliwość, roztargnienie, kłopoty z pamięcią. Do tej długiej już listy należy jeszcze dopisać dużo poważniejsze skutki nie dosypiania tj. cukrzyca, choroby serca oraz depresję. Nie bez powodu przy rozpoznaniu jednego z powyższych schorzeń, lekarze zalecają odpoczynek. Niestety wielu z nas lekarskie zalecenie " proszę odpocząć" czy " proszę się wyspać" traktują jedynie jako zwrot grzecznościowy. Rzadko mamy świadomość tego, że głęboka regeneracja ciała oraz niezmącony odpoczynek będą skuteczniejsze niż kolejna super pigułka czy bomba witaminowa w formie modnego shake'a. Najnowsze badania wykazały, że śpimy coraz krócej i jest to tendencja ogólnoświatowa.  Jeszcze w latach 40. XX w. przesypialiśmy średnio 8, a obecnie już tylko ok. 6 godzin – czyli znacznie poniżej minimum (7–9). Naukowcy już dostrzegli to zagrożenie i jego związek z epidemią tzw. chorób cywilizacyjnych.

Niepokojącymi sygnałami są z pewnością powtarzające się trudności w zasypianiu czy we wczesnym przebudzaniu się, wybudzaniu się w czasie snu bądź na jego złej jakości, czego następstwem jest gorsze samopoczucie lub zaburzenie funkcjonowania w czasie dnia. Głębokość snu czyli ilość występujących po sobie faz NREM i REM ma kolosalne znaczenia dla jakości naszego snu. Spać to nie zawsze znaczy wyspać się.

Co to znaczy wyspać się ? 

Spać nie zawsze znaczy to samo co wyspać się. Często bywa, że pomimo tego, że spaliśmy 8 godzin czujemy jednak zmęczenie. Oznacza to, że sen nie był wystarczająco głęboki, aby organizm mógł się w pełni zregenerować. Zaburzenia snu są jednostkami chorobowymi sklasyfikowanymi między innymi przez Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych czy też Amerykańska Klasyfikacja Chorób i Zaburzeń Psychicznych. Ta ostatnia, co ciekawe wyróżnia bezsenność przygodową, krótkotrwałą oraz przewlekłą bez względu czy ma ona związek z chorobami współwystępującymi czy też nie. Zarówno bezsenność, która sama w sobie jest klasyfikowana jako choroba jak i cyklicznie występujący sen niskiej jakości ( niewystarczająco głęboki) poważnie wpływa na nasze życie i zdrowie.

Zdrowy, spokojny i regenerujący sen jest podstawą funkcjonowania każdego ludzkiego organizmu. Długotrwałe zaburzenia snu odbijają się nie tylko na wyglądzie zewnętrznym, ale również na naszym zdrowiu. Poza widocznymi skutkami bezsenności, takimi jak cienie pod oczami, podpuchnięte powieki czy ziemista cera, trzeba zdać sobie sprawę, że regularny brak snu wyniszcza organizm od wewnątrz, a także rujnuje zdrowie psychiczne.

Śnij pięknie i bądź zdrów

Co zatem możemy zrobić sami, aby nasz sen był wartościowy ? Badania wykazują, że  najlepszy jakościowo sen przypada pomiędzy godziną 23 a 1 w nocy. Dlatego powinniśmy się kłaść spać ok 22.30 tak aby o 23 być już w fazie snu. Niestety nie wszystkim udaje się zasnąć ot tak po prostu, dlatego warto jest stosować się do kilku podstawowych zasad, które z pewnością pomogą nam zapaść w dobry i piękny sen. Oto kilka z nich

Sen przychodzi wtedy, gdy spełnione są 3 warunki:

  1. pojawia się biologiczne zapotrzebowanie na sen,
  2. rytm okołodobowy wskazuje, że dana pora jest dla snu właściwa,
  3. osoba udająca się do snu jest zrelaksowana.

Jak spełnić te 3 warunki ? Jeśli wdrożymy w życie kilka podstawowych zasad, jakość naszego snu z pewnością znacznie się poprawi. Jednym z podstawowych warunków dobrego snu jest naturalne pojawienie się potrzeby snu. Osoby cierpiące na zaburzenia snu często odczuwają potrzebę snu ale nie mogą zasnąć i w ten sposób pogarsza się ich stan fizyczny. Aby uniknąć tego problemu naukowcy i lekarze zalecają :

  • ograniczaj czas spędzany w łóżku
  • nie próbuj zasnąć na siłę
  • usuń zegarek z zasięgu wzroku z sypialni
  • prowadź regularny tryb życia
  • rano wstawaj zawsze o tej samej porze
  • zmęcz się fizycznie późnym popołudniem, zwiększ aktywność fizyczną
  • unikaj drzemek w ciągu dnia
  • unikaj ciemnych pomieszczeń w dzień i ostrego jasnego światła wieczorem
  • dobrze się odżywiaj i zjedz lekką kolację najpóźniej 3 godziny przed snem

Niezwykle ważna jest tez odpowiednia temperatura ciała. Okołodobowy rytm temperatury ciała osiąga szczyt około godziny 18.00, następnie temperatura ciała powinna opadać aż do godzin wczesnoporannych. Obniżona temperatura pomaga w osiągnięciu głębokiego i spokojnego snu. Aby zapewnić odpowiednią temperaturę ciała podczas snu i termoregulację należy zadbać nie tylko o optymalną temperaturę w pomieszczeniu, ale ważna jest także piżama, w której śpimy. Piżamy z bawełny organicznej zapewnią komfort snu ze względu na to, że jest to materiał oddychający i niezwykle miękki w dotyku. Nie podrażnia skóry, jest elastyczny i idealnie dopasowywuje się do sylwetki nie opinając jej. Nie roluje się podczas snu, co z pewnością zagwarantuje nam nie tylko komfort termiczny ale przede wszystkim sprawi, że nasz sen będzie wygodny, niezakłócony materiałem, w którym śpimy.

Jak widać najważniejsze są rytuały wykonywane z należytą dbałością. W całym dniu główną rolę odgrywa wieczór i to jak go spędzimy. Nastrój, w który się wieczorem wprowadzimy zaowocuje pięknym i zdrowym snem. Dlatego tak ważne jest dobre samopoczucie. Każda z nas na pewno poczuje się dobrze jeśli będzie wyglądać dobrze ale jednocześnie komfortowo. Odzież domowa i bielizna nocna zostały stworzone dla naszej wygody i w trosce o nasze zdrowie. Wybieraj tylko taką z naturalnych i organicznych tkanin. Zaleca się aby wieczorem nosić luźną i oddychającą odzież. Hello Morning Sleepwear powstało właśnie z potrzeby dobrego i pięknego snu. Nie będzie wiedział ten, kto nie spróbuje.

Dobranoc i śnijcie pięknie !

  

   

źródła :
https://psychiatria.mp.pl/bezsennosc/69683,higiena-snu-jak-zadbac-o-zdrowy-sen
http://dbam-o-siebie.pl/zdrowy-sen/
http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zrelaksuj-sie/co-zrobic-by-dobrze-spac_34152.html
http://www.bezsennosc.pl/objawy-i-skutki-bezsennosci/

Głęboki całonocny sen to dla naszego zdrowia sprawa pierwszorzędnej wagi.

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zrelaksuj-sie/co-zrobic-by-dobrze-spac_34152.html
Głęboki całonocny sen to dla naszego zdrowia sprawa pierwszorzędnej wagi.

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zrelaksuj-sie/co-zrobic-by-dobrze-spac_34152.html


Cart 0 Koszyk

No products

Darmowa wysyłka! Dostawa
0,00 zł Razem

Realizacja zamówienia (checkout)

Follow us on Facebook